I Danmark er 1960‘erne ofte blevet kaldt de glade 60’ere, der bl. a. huskes for ungdomsoprøret, Femølejren, beatmusik, men de glade 60’ere henviser specielt til den kraftige økonomiske udvikling i perioden med fuld beskæftigelse og en hidtil uset levestandard i form af bolig, biler, udlandsrejser etc.
Hvad betyder Plejaderne?
Plejaderne optræder som stjernebillede i den græske mytologi som de syv døtre af Atlas og Pleione. Ifølge mytologien var Atlas en kæmpe, der boede på vestkanten af den flade jord og bar himmelhvælvet på sine skuldre. Fordi han skulle holde himlen oppe, var han ikke i stand til at beskytte sine døtre.
Hvad hedder stjernerne?
Stjernernes navne Mange stjerner har egennavne, for eksempel Polaris, Castor og Pollux. Et vanlig brugt system for navngivning av stjerner blev indført av den tyske astronom Johann Bayer. Systemet benytter sig av græske bogstaver som i denne sammenhæng kaldes bayerbogstaver.
Hvad lavede børn i 1950?
Der blev ikke brugt ret mange penge på bøger og andre undervisningsmidler. Om børnene lærte meget eller lidt afhang i virkeligheden af, om deres lærer var god eller dårlig. Mange mennesker på landet syntes heller ikke, det var så vigtigt, at børnene blev dygtige i skolen, bare de lærte at arbejde på gården.
Kan man se Karlsvognen på den sydlige halvkugle?
Du kan finde Karlsvognen højt over dit hoved i nordøstlig retning året rundt. Men kun hvis du befinder dig på den nordlige halvkugle. På den sydlige halvkugle er Karlsvognen ikke synlig.
Hvilken vej ligger Karlsvognen?
Karlsvognen består af syv stjerner og kan ses herunder. Du kan på næste side se, hvad man kalder Karlsvognen i andre lande. Nordstjernen viser vej. Karlsvognens klare stjerner er lette at finde på himlen, og de kan derfor også bruges til at finde andre stjerner – og særligt nemt netop Nordstjernen.
Hvornår stoppede man med realeksamen?
En anden meget vigtig del af skoleloven i 1903 var, at piger nu også kunne gå i gymnasiet. I 1958 blev mellemskolen afskaffet. Man kunne i stedet gå i skole i syv år og kunne fortsætte i realskole i tre år. Realskolen blev afskaffet i 1975.
Hvornår startede ungdomskulturen?
En egentlig ungdomskultur var ikke noget nyt i 1945. Allerede i 1920’erne var der i de højere samfundslag en ungdomskultur, der samledes om grammofonen. I 1930’erne spredte kulturen sig til bredere sociale lag i samfundet, hvor for eksempel jitterbug blev en populær dans blandt unge.
Hvordan var det at gå i skole i 1950?
Nye skoler, nye udfordringer Centralskolerne var meget bedre end landsbyskolerne. Der var bedre plads, og der blev indrettet faglokaler til fysik, sløjd, husgerning osv. Der var gymnastiksale med bad og omklædningsrum. Der var dygtige lærere på skolerne og en inspektør, der førte tilsyn med lærerne.
Hvordan var det at gå i skole i gamle dage?
De ældre elever gik mindre i skole i de perioder hvor der var brug for deres arbejde i landbruget. I skolerne sad de dygtige og artige elever forrest, mens de børn, der ikke var gode til at læse, skrive og regne, blev placeret bagerst i klasselokalet. I undervisningen brugte lærerne landkort og kuglerammer.
Hvordan var det at være barn i 1600 tallet?
Pigerne kunne blive sat til at malke, og drengene vogtede får og køer. En arbejdsdag var typisk 14-16 timer, lønnen var lav og den mad, børnene fik, var ofte dårlig og ensformig. Børnene var en arbejdskraft man ikke kunne undvære.
Hvordan var det at leve i 1800-tallet?
I det meste af 1800–tallet levede fællesskabet videre som et socialt fællesskab. Det så man bl. a. i de daglige omgangsformer, ved livets højtider, arbejdsfesterne og årets mærkedage.
Hvad skete der i middelalderen i Danmark?
Middelalderen strakte sig i Danmark fra omkring år 1050 til 1536. Det var en periode med masser af konflikt – borgerkrig, kongemord og religiøse konflikter – og udfaldet af disse konflikter fik stor indflydelse på eftertiden og har også betydning for den tid, vi lever i nu.
Hvordan blev piger i borgerskabet opdraget i 1900 tallet?
Drengene havde fag som sløjd og matematik, så de kunne komme ud at arbejde og tjene penge til at forsørge deres familie. Pigerne blev undervist i de færdigheder, de skulle bruge, når de blev mødre eller husmødre. De blev derfor undervist i at lave mad, gøre rent og passe børn.
Hvorfor hedder det et spanskrør?
Et spanskrør, også kaldet rotting, er en kæp, der blev brugt til korporlig afstraffelse i skolevæsenet. Den var typisk omkring 1 m langt og fremstillet af bambus, en stængel af spanskrørspalmen, knap 0,5 cm i diameter og let bøjelig, og brugt til at slå elever, der havde forbrudt sig mod skolens reglement.
Hvordan reglerne i Danmark har været gennem tiden i forhold til afstraffelse af børn i skolen og i hjemmet?
Fysisk afstraffelse var indtil efterkrigstiden en naturlig del af børneopdragelsen for de fleste. I Danmark blev det forbudt for lærere at slå børn i 1967, og i 1997 blev enhver form for fysisk afstraffelse forbudt, også at slå ens egne børn.
Hvordan foregik børnearbejde under industrialisering?
Børn arbejdede også før den industrielle revolution. På landet arbejdede de i marken og med pasning af dyr, og de deltog i husholdningen og passede yngre søskende. Det var heller ikke ualmindeligt, at de deltog i familiens hjemmeindustri fx ved at spinde garn. Børn var også ansat uden for hjemmet.
Hvorfor arbejder børn på fabrikker?
Mange mener at det er bedre at børnene arbejder og gør noget fornuftigt, end at de skal drive rundt på gaderne uden noget formål med fare for at blive “moralsk fordærvede”.
Hvordan startede industrialiseringen i Danmark?
En vigtig faktor for industrialiseringen i Danmark var landboreformerne i slutningen af 1700-tallet. Med dem kom blandt andet ophævelsen af stavnsbåndet i 1788. Stavnsbåndet havde gjort det ulovligt for mænd og drenge at forlade det gods, hvor de var hjemmehørende.
Hvordan levede fæstebønder?
Fra slutningen af 1700-tallet skete der store ændringer i, hvordan livet var for landbobefolkningen. I 1700-tallet var det almindeligt, at herremanden ejede jorden. Bønderne lejede så noget af herremandens jord og måske også det hus, der lå på jorden. Det hed, at de fæstede jorden, og derfor blev de kaldt fæstebønder.
Hvilken betydning havde industrialiseringen for arbejderklassens levevilkår?
Den stigende befolkning betød, at fabrikkerne havde masser af billig arbejdskraft. Derfor kunne de også presse lønningerne helt i bund. Arbejderne fik generelt meget dårlige lønninger, hvilket betød, at leveforholdene var ringe. En væsentlig del af arbejderklassen bestod af håndværkere.
FAQ: Hvad sker der i 1960?
Hvordan har måden at producere varer på ændret sig fra slutningen af 1800-tallet til i dag?
Først i 1890’erne blev der etableret et større antal store mekaniserede fabrikker med mange, typisk ufaglærte, ansatte, der producerede store mængder varer. Fremvæksten af disse fabrikker fik afgørende betydning for samfundsudviklingen. I den forbindelse taler man om industrialisme og ikke industrialisering.
Hvordan har reglerne for børnearbejde fra 1800 tallet og frem til i dag ændret sig?
Den nye lov forbød fabriksejere at ansætte børn under 10 år. Den daglige arbejdstid for børn i alderen 10 til 14 år blev sat til 6 ½ time og skulle afsluttes én time før skolestart, så børnene ikke kom halsende trætte og sultne i skole. Desuden måtte børn ikke arbejde om natten og på søn- og helligdage.
Hvor mange børnearbejdere er der i Danmark?
Rapporten fra ILO viser også, at af de 152 millioner børnearbejdere er 88 millioner (58%) drenge og 64 millioner piger, og af de børn, der udfører arbejde, der defineres som farligt, er der 62% drenge.